Millainen on hyvä myynti-ilmoitus?

Hyvä ilmoitus on sellainen, että ostaja lähes näkee silmissään millainen yritys on ja innostuu sen tarjoamista mahdollisuuksista. Hyvä ilmoitus ei lupaa liikoja, mutta kertoo miten asiat ovat ja miten ne voisivat olla. Esimerkkisi lause ”käytetyt, mutta hyväkuntoiset laitteet riittävät toiminnan pyöristämiseen vuosiksi eteenpäin” kertoo ostajalle enemmän kuin pelkkä laitteen nimi. Vanha yritys on vanha yritys eikä sen tarvitse muuta ollakaan. Ostaja on kuitenkin kiinnostunut siitä, mitä vanhalla yrityksellä saa nyt ja tulevaisuudessa aikaiseksi ja saako sitä riittävän toimeentulon.

Mitä avoimempi olet ilmoituksessa, sen enempi saat todellisia ostajia. Toisaalta, silloin myytinaikeesi tulee myös kaikkien tietoon, mutta onko sillä oikeasti väliä? On tavallista, että myynnistä ei voida tai haluta kertoa julkisesti. Tällöin laadi teksti niin, että ainakin siitä saa käsityksen minkä alan yrityksestä on kyse, missä se sijaitsee ja mitä sillä voisi tehdä. Hintapyyntöä kannattaa aina perustella. Erityisesti korkea hintapyyntö vailla hyviä perusteita karkottaa tehokkaasti ostajat.

Hyvä ilmoitus on sellainen, että sopivan jatkajan on siitä helppo tunnistaa unelmiensa yritys. Tällöin ne, jotka eivät ole todellisia ostajia eivät sinua turhilla kyselyillä rasita. Muista, että ammattilaisen voit kutsua avuksesi kaupan kaikissa vaiheissa, myös silloin kun olet löytänyt itse ostajan.

Ohjeita hintapyynnön määrittämiseen

Näin voit varmistaa, ettei hintapyyntö ole liian suuri. Mieti, jospa jatkaisitkin yritystä itse, niin kuinka suuren lainan voisit itse lyhentää seuraavan kolmenvuoden aikana elintasostasi tinkimättä? Tämä summa on luultavasti suurin hinta, mitä ostaja voi yrityksestä maksaa. Esimerkiksi, jos yrityksestäsi jään vuosittain rahaa käyttämättä 2 000, korkein hinta on silloin noin 6 000. Tämä hinta sisältää jo varaston ja kaikki tavarat, joita tuloksen tekoon tarvitset.

Asia ei kuitenkaan ole aina näin yksinkertainen ja siksi kannattaakin käyttää asiantuntijaa hinnan määrittelyssä. Ammattilaisilla on käytettävissä monta konstia parhaaseen mahdolliseen hintaan.

Hinta voi tuntua myös mitättömältä verrattuna myytävien tavaroiden ja laitteiden arvoon. Jos näin on, kannattaa hinnaksi erikseen listata kaikkien myytävien tavaroiden, varastojen ja muiden omaisuuserien arvot. Mitään liikearvoa näiden lisäksi et voi silloin pyytää, vaan se annetaan ikään kuin kaupan päälle. Poikkeuksena on tilanne, jossa edessä on nykyistä paremmat näkymät, joita ei ole vielä ehditty hyödyntää.

Parhaimman hintapyynnön saat teettämällä Kauppahinta-arvio.

Yrityskaupan monet mahdollisuudet

Omistajanvaihdoksen voi tehdä monella tavalla. Tässä on joitakin esimerkkejä.

Kertakorvaus; koko kauppahinta maksetaan heti

  • soveltuu, kun yrityksen tuloksentekokyky mahdollistaa uskottavasti kauppahinnan takaisinmaksun 2-4 vuodessa ja ostaja kykenee saamaa lainarahoitusta
  • tulevaisuuden rahavirtoja voidaan pitää suhteellisen varmana nykyisellä toiminnan tasolla.
  • kauppaa voidaan nopeuttaa ja kauppahintaa perustella kehittämistoimenpiteiden sekä realististen kehittämis- ja liiketoimintasuunnitelman avulla
  • myyjän takaus helpottaa rahoituksen saantia kertakorvakseen maksuun
  • myyjän sitoutuminen auttamaan ostajaa alkuun ja lupaus olla tarvittaessa käytettävissä edesauttavat kertakorvauksen maksamista
  • kauppahinta on yleensä pienempi kuin osamaksulla maksettava kauppahinta

Kauppahinta maksetaan heti + työsuhde

  • kauppahinta voi tällöin olla pienempi
  • myyjä voi jatkaa konsulttina tai työntekijänä kunnon palkalla, mikä kerryttää lisäksi myyjän työeläkettä (TyEL)
  • edellyttää työ-, salassapito- ja esisopimusta

Toimiva osakas

  • uusi kumppani jakamaa yritysriskiä ja sen hedelmiä, vanha omistaja myy loput myöhemmin
  • edellyttää usein mahdollisuutta nostaa liikevaihtoa, jotta voidaan kattaa uuden osakkaan palkka- ja toimintakulut
  • edellyttää hyvää osakassopimusta

Osamaksulla

  • ostaja maksaa kauppahinnan esimerkiksi kuukausittain myyjälle tai osuutena liikevaihdosta
  • ostaja maksaa varastosta sitä mukaan kun myy sitä ulos
  • usein ainut vaihtoehto, jos ostaja ei saa rahoitusta
  • myyjän kannattaa miettiä, mitä sitten tehdään, jos ostaja ei pärjääkään?
  • edellyttää hyvin laadittua rahoitussopimusta

Luopuminen vähitellen

  • ostaja tekee aluksi vaikka vapaa-ajallaan töitä osa-aikaisesti tulevalle firmalleen ja auttaa näin liikevaihdon nostossa ennen varsinaista kauppaa
  • edellyttää työ-, salassapito- ja esisopimusta

Julkishallinnon tuella

  • uusi yrittäjä anoo starttirahaa ylimenokaudeksi, edellytyksenä yleensä yrittäjäkurssi
  • Finnveran lainamahdollisuudet

Loppuunmyynti

  • myydään tavarat ja laitteet niittä tarvitseville

Vinkkejä myyjälle

Yrityskauppa on aina ainutlaatuinen tapahtuma. Yrityksen myynti on useimmille yrittäjille koko yrittäjäuran suurin ja tärkein kauppa. Se on sitä rahallisesti, mutta sitä se on myös henkisesti. Yrittäjä itse on harvoin yrityskaupan ammattilainen. Tämän vuoksi kokeneen ja monitaitoisen yritysvälittäjän apu on tulevaisuuden kannalta erittäin suositeltavaa. Vaikka myisitkin itse, asiantuntijan voi kutsua avuksi vaikka vain kauppakirjoja laatimaan tai niitä tarkastamaan.

Yrityskauppa on moniportainen prosessi. Siihen liittyvät niin taloudelliset, rahoitukselliset, sopimusjuridiset, verotukselliset, sosiaaliset kuin liiketoiminnallisetkin kysymykset. Yrityskauppa on näitä kaikkia yhtä aikaa. Yhdenkin osa-alueen huomiotta jättäminen, tai vain yhden asian huomioiminen, voi tuottaa huonon lopputuloksen.

Se, mikä sinulle myyjänä on tärkeintä, ei välttämättä ole sitä ostajalle. Yrityskauppa tapahtuu sitä helpommin, mitä enemmän yritys vastaa ostajan tarpeita ja toiveita. Periaatteessa kyse ei ole sen vaikeammasta asiasta, kuin minkä tahansa tuotantovälineen, kuten koneen, myynnistä. Ostajan kiinnostukseen vaikuttavat koneen toimivuus, toimintavarmuus, luotettavuus, nykyaikaisuus, kunto, hinta ja ennen mutta tuottavuus. Yrityksessä lisäksi huomiota saavat yrityksen imago, sijainti, selkeys, sopimukset ja niiden ehdot. Esimerkiksi kiinteän omaisuuden määrällä on yleensä luultua vähemmän merkitystä. Valitettavan harvoin yritys on sellaisenaan parhaimmassa mahdollisessa myyntikunnossa, mutta valmistelevilla toimenpiteellä se voidaan kyllä sellaiseksi tehdä.

On hyvä muistaa:

  1. Tee yrityksestäsi haluttava. Kaupat syntyvät kun ostaja haluaa ostaa yrityksesi.
  2. Ostaja ostaa työkaluja oman tulevaisuutensa toteuttamiseen. Mieti, millaisen tulevaisuuden sinun yrityksesi ostajalle mahdollistaa.
  3. Yrityskaupan valmisteluun kannattaa ryhtyä ajoissa.
  4. Kokeneen asiantuntijaan käyttö johtaa parhaimpiin lopputuloksiin.
  5. Järjestä paperit: selkeä kirjanpito ja järjestyksessä olevat sopimukset ovat onnistuneen kaupan edellytys.
  6. Siivoa nurkat: turhat varastot ja rojut ovat ostajan silmissä arvottomia, selkeä toimintaympäristö helpottaa ostamista.
  7. Kaikki mikä ei ole aivan selvää, on ostajan silmissä epäselvää ja jarruttaa kaupantekoprosessia. Reilu ja avoin kauppa johtaa nopeisiin ostopäätöksiin.
  8. Tunnearvosta ostajat eivät maksa: arvo on se millä kauppa syntyy.
  9. Tuottava ja hyvin hoidettu yritys on aina arvokkaampi kuin sekava ja heikosti kannattava.
  10. Ostaja on valmis maksamaan kauppahinnan kun hän ymmärtää, miksi hinta on se, mitä pyydetään. Yrityskauppa ei ole vedätystä, vääntämistä eikä huutokauppaa. Yrityskaupassa myydään arvostuseriä ja tuottoja, jotka voidaan selkeästi perustella. Hyvin perustellussa hinnassa ei juuri ole tinkimisvaraa ja sen ymmärtävät kaikki kaupan osapuolet.

Nopeimmillaan jatkaja löytyy yrityksellesi muutamassa päivässä, hitaimmillaan ei koskaan. Paperisota kaikkineen neuvotteluineen vie kuitenkin aina joitakin kuukausia. Turhan hätäinen ei siis kannata olla. Yksistään rahoituspäätösten saanti vie ostajalta aikaa.

Onnistunut yrityskauppa on kaikkien osapuolien joustavaa yhteistyötä. Onnistunut yrityskauppa tarkoittaa, että

  1. myyjänä olet tyytyväinen maksettuun hintaan ja elämääsi ilman yritystä
  2. ostaja on tyytyväinen ostamaansa yritykseen ja yritystoiminta voi jatkua terveeltä pohjalta
  3. ja silloin kaupasta ei seuraa vuosienkaan jälkeen mitään jälkipyykkiä.

Miksi firmakauppa.fi?

Firmakauppa on aito kädenojennus pienille yrittäjille. Sen avulla pienimmätkin yritykset voivat löytää jatkajan, myös ne joiden toiminta on hiipunut ja jo loppunut. Työvälineet, tilat ja myyjän kokemus edesauttavat aivan uudenkin yrityksen liikkeelle lähtöä. Firmakauppa on ilmainen siksi, että meidän mielestä jokainen yritystoiminta on arvokas, yrittämisen arvoinen ja hyväksi maallemme. Alan suurimpana toimijana Suomen Yrityskaupat kykenee tarjoamaa ilmaisen palvelun pienistä pienimmillekin yrityksille tarjoamalla samalla

  • helppokäyttöisen palvelun, joka ei edellytä sitoutumista mihinkään muuhun
  • ja ilmoittaja voi itse päättää ottaako kyselijään yhteyttä vai lähettääkö palvelu hänen tietonsa tälle automaattisesti
  • sekä valtakunnallisen näkyvyyden yhdessä alan tunnetuimpien kauppapaikkojen kanssa
  • ilmoituksen, jolla ei ole aikarajaa; näkyvyyden vahvistaminen kerran vuodessa riittää
  • ilmoituksen saa pois koska itse haluaa
  • apu ja asiantuntijapalvelut ovat aina lähellä ja helposti löydettävissä,
  • asiantuntijoilta saa alustavan neuvonnan ilmaiseksi
  • ja mahdollisuus tilata markkinoiden edullisin kauppahinta-arvio ja asiantuntija palveluita yrityskaupan kaikkiin tilanteisiin

Firmakauppa.fi kantaa omalta osaltaan yhteisvastuuta yhteiskunnastamme. Käyttämällä Firmakauppa.fi palvelua et ole rasittamassa yhteiskunnan vähiä varjoja tarpeettomasti ja varat on käytettävissä vanhusten- ja lastenhoitoon, koulutukseen, turvallisuuteen ja kaikkeen muuhun, mitä yhdessä pidämme tärkeänä. Kiitos sinulle Firmakaupan asiakas, että olet kanssamme samaa mieltä.